Thursday, February 18, 2016

Kommentarer till dugga 1

1. På a, b, c har många tänkt att jag menade heltal, vilket jag har godkänt eftersom jag faktiskt var ltie otydlig i uppgiften. På d, e, f har de flesta förstått vilka tal som ska ingå i mängderna, dvs vilka lösningar som finns till respektive ekvation. Däremot har det varit problem med att uttrycka de här mängderna på enklast möjliga sätt. Om en mängd har ett ändligt (och inte alltför stort) antal element, är det bara att räkna upp dem. Den mängd som har elementen 1, 2 och 17 kan till exempel skrivas $\{1,2,17\}$.
Tänk på att $x$, $n$ och $r$ är "lokala" variabler. På 1d är det till exempel inte så at $x = \{1\}$. Svaret är att mängden i fråga är lika med $\{1\}$. Men vi har inte definierat någonting som heter $x$. 

2. De flesta verkar ha förstått hur detta fungerar, men förklaringarna var ganska ofullständiga. Många ger exempel på ett tal, vilket jag tycker fungerar bra som förklaring i just det här fallet.

3. Den här uppgiften, att beräkna största gemensamma delare till två tal, har gått ganska bra. En bra sak som några gör är att i slutläget kontrollera att 232 faktiskt är en delare till båda de givna talen.

4. Här har det blivit en del problem. Många ställer upp ekvationen i två variabler $x$ och $y$ som vi har sagt att man ska göra, men svarar inte riktigt på frågan. Det är ganska vanligt att man har svarat på både vad $x$ är och vad $y$ är, fast jag bara frågade efter $x$ ($y$ fanns ju inte i frågan från början). Några har svarat till exempel att $x = 50 + 19k$, vilket jag har godkänt, fast det egentligen är bättre att svara med den principala resten 12, alltså $x = 12 + 19k$.
I några fall har det varit ganska otydligt vad som är svaret mitt i alla räkningar.

5. Den här uppgiften har också gått bra. Många har inte redovisat så mycket, men det var väl heller inte meningen.

No comments:

Post a Comment